Parkeergarage 'STRIJP-S OM DE HOEK'
Het voormalig Philips fabrieksterrein Strijp-S, gelegen in het centrum van Eindhoven, wordt uitgebreid met een drietal woongebouwen en een parkeergarage. De vier gebouwen zijn ontworpen door vier Eindhovense architecten; Diederendirrix (blok 59), architecten|en|en| (blok 61), Pauwert Architectuur (blok 63) en Vissers & Roelands (parkeergarage). Het gebouwcluster komt te liggen naast het monumentale 'klokgebouw' tussen het spoor en de Philitelaan. De prominente locatie verlangt een doordachte architectuur passend bij het industriële karakter van het gebied.
De parkeergarage moet voorzien in de parkeerbehoefte van de woongebouwen en het openbaar gebied. In totaal zijn 568 parkeerplaatsen gerealiseerd. Daarnaast zijn de buitenbergingen ten behoeve van de 462 woningen, overdekte fietsenstallingen en collectieve installaties voorzien in het gebouw.
Het hoofdvolume bestaat uit metselwerk. In verband met de veelzijdige urbane woonomgeving, is gekozen om de verschillende gevels af te stemmen op de aangrenzende openbare ruimte. De kopgevel bij de hoofdentree is opengewerkt. Een verdraaide staalconstructie kraagt uit naar buiten en is bespannen met een rvs gaasnet. Op deze gevel staat met doosletters ‘STRIJP-S OM DE HOEK’. Door de letters daadwerkelijk de hoek om te zetten, wordt aan verschillende zijden de plek geduid. Aan de spoorzijde vormt metselwerk het kader van een translucente, interactieve gevel. Met lichteffecten wordt de hartslag van Strijp-S weergegeven op deze enorme ‘beeldbuis’. De interactieve gevel is een weerspiegeling van de dynamiek in het gebied. Aan de zijde van de woongebouwen liggen besloten binnentuinen. Metselwerk schilderijen, bestaande uit diverse metselwerkverbanden met reliëf, verlevendigen deze semipublieke buitenruimte en geven de menselijke maat aan. Dit wordt versterkt door gevelbegroeiing dat de schilderijen omlijst.
Het dak is volledig bedekt met zonnepanelen. De parkeergarage fungeert op deze wijze als energiestation. Via laadpalen wordt energie geleverd aan auto’s om het elektrisch rijden te stimuleren en faciliteren. Daarnaast levert het een bijdrage aan de verwarming en verlichting van de naastgelegen woongebouwen met een enorme reductie op de energieprestatiecoëfficiënt als resultaat.